MountainsGreece

Καλλιφώνι

Ανατολικά του Ερυμάνθου βρίσκονται οι κορυφές Καλλιφώνι και Τρεις Γυναίκες. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αποτελούν κομμάτι του Ερυμάνθου και άλλοι ότι πρόκειται για ξεχωριστούς ορεινούς όγκους. Στην πραγματικότητα, τα βουνά δεν συνδέονται με κάποιο κοινό ορειβατικό μονοπάτι, ενώ η κοιλάδα, που βρίσκεται ανάμεσά τους, όπως και η αρχή του ποταμού Σελινούντα, δημιουργούν την εντύπωση ότι τα δύο βουνά δεν ενώνονται. Όποιος όμως έχει ανέβει και στα δύο και γνωρίζει την γεωλογική τους μορφή, σίγουρα έχει εντοπίσει πολλά κοινά χαρακτηριστικά.

Οι Τρεις Γυναίκες βρίσκονται πιο ανατολικά και η σύνδεσή τους με το Καλλιφώνι είναι αρκετά προβληματική. Για να διασχίσει κάποιος την νοητή κορυφογραμμή, που τα ενώνει, θα πρέπει να έχει γνώσεις αναρρίχησης. Η πιο συνηθισμένη πεζοπορική διαδρομή για την κορυφή Καλλιφώνι γίνεται από το χωριό Μετόχι, το οποίο βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από την Κάτω και Άνω Βλασία.

Η χλωρίδα στο Καλλιφώνι περιλαμβάνει έλατα (κεφαλληνιακή ελάτη) και φυλλοβόλα δέντρα, τα οποία αναπτύσσονται κυρίως κοντά σε ρέματα, ενώ το φθινόπωρο και την άνοιξη το βουνό γεμίζει με μανιτάρια. Πολλά είδη αγριολούλουδων ανθίζουν στα ξέφωτα του δάσους, καθώς και στο αλπικό κομμάτι- ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα είδη είναι ο κρόκος. Η ανθοφορία περιμετρικά της κορυφής “δυσκολεύει” την πρόσβαση στο ψηλότερο σημείο της για αρκετές ημέρες το χρόνο.

Από την κορυφή μπορούμε να δούμε τα Αροάνια Όρη, μεγάλο μέρος της κορυφογραμμής του Ερυμάνθου, το Παναχαϊκό, τον Κλωκό και άλλα βουνά της περιοχής. Το Καλλιφώνι προτείνεται για ορειβασία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Το δάσος φτάνει πολύ ψηλά, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος της διαδρομής να γίνεται υπό σκιά. Τις πιο ζεστές μέρες, μόνο η διάσχιση του αλπικού κομματιού ισοδυναμεί με ταλαιπωρία για το σώμα. Ανάμεσα από τον Ερύμανθο και το Καλλιφώνι περνάει το μονοπάτι, που συνδέει την Πάτρα με την Αρχαία Ολυμπία.

Κορυφή

1.998μ.

Αποστάσεις

Αθήνα: 222χλμ.

Θεσσαλονίκη: 513χλμ από Ιωάννινα – Ρίο, & 490χλμ από εθνική οδό

Καταφύγια

Δεν υπάρχουν ορειβατικά καταφύγια στο βουνό.

Προτεινόμενη διαδρομή

Μετόχι – κορυφή Καλλιφώνι

Φτάνουμε στο χωριό Μετόχι και βρίσκουμε την ταβέρνα που βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο. Περίπου είκοσι μέτρα στα αριστερά της ταβέρνας βρίσκεται μία πηγή, όπου στρίβουμε δεξιά και ανηφορίζουμε ανάμεσα από τα σπίτια του χωριού. Το μονοπάτι ξεκινάει αριστερά από το τελευταίο σπίτι και στην αφετηρία του υπάρχει σήμανση.

Το πρώτο κομμάτι της διαδρομής γίνεται στη σκιά των ελάτων, ενώ στα δεξιά μας συναντάμε ρέματα, τα οποία τους καλοκαιρινούς μήνες είναι ξερά. Η σήμανση είναι πολύ καλή και σύντομα μας οδηγεί στον πρώτο δασικό δρόμο, αφού περάσουμε από ένα πλάτωμα. Στη συνέχεια, θα διασχίσουμε τον δρόμο για να ξαναμπούμε στο μονοπάτι. Η διαδρομή συνεχίζει για λίγο δεξιά, τέμνοντας ένα ρέμα, το οποίο θα ξαναδιασχίσουμε στην πορεία.

Σε λίγο συναντάμε τον δασικό δρόμο για τελευταία φορά. Στρίβουμε δεξιά και ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι. Η κλίση του εδάφους γίνεται απότομη και μας οδηγεί σε ένα όμορφο δασικό κομμάτι με πολλά ψηλά έλατα, αλλά και πολλά πεσμένα δέντρα. Από εδώ κινούμαστε αριστερά και ανηφορίζουμε προς τα βράχια. Αυτό το σημείο χρειάζεται λίγη προσοχή για να μην χάσουμε τα ορειβατικά σήματα.

Φτάνοντας πιο ψηλά, βλέπουμε το αλπικό κομμάτι του βουνού, ενώ αριστερά υπάρχει ένα χαρακτηριστικό πλάτωμα με αειθαλή και φυλλοβόλα δέντρα. Αν και το δάσος συνεχίζει ψηλότερα από το συγκεκριμένο σημείο, τα δέντρα αραιώνουν και πλέον είμαστε εκτεθειμένοι στον ήλιο. Συνεχίζουμε απέναντι και δεξιά. Το μονοπάτι συνεχίζει ευθεία προς τα βράχια. Σύντομα θα φτάσουμε σε μια στάνη, όπου θα βρούμε μια πηγή με πόσιμο νερό.

Από εδώ μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε δύο εναλλακτικές διαδρομές. Είτε θα κινηθούμε προς τα δεξιά με κατεύθυνση προς το μικρό σπιτάκι, που βρίσκεται ψηλότερα κοντά στα έλατα, ή θα συνεχίσουμε ευθεία προς τα βράχια, βρίσκοντας το στενό πέρασμα ανάμεσα τους. Η δεύτερη διαδρομή είναι και η συντομότερη. Εάν πάμε προς το σπιτάκι, φτάνοντας σε αυτό πρέπει να στρίψουμε αριστερά και να τραβερσάρουμε την πλαγιά κοντά στα βράχια. Θα φτάσουμε σε ένα ξύλινο γεφύρι και θα βγούμε ξανά στο μονοπάτι.

Εμείς προτιμήσαμε μετά την πηγή να συνεχίσουμε ευθεία προς τα βράχια. Υπάρχει σήμανση ενώ το μονοπάτι είναι ευκρινές. Μόνο σε μερικά σημεία, όπου τα χόρτα είναι αρκετά ψηλά υπάρχει περίπτωση να βγούμε από την πορεία μας. Πάντως, η κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι ξεκάθαρη: Κινούμαστε προς το Νότο, ανάμεσα στις δύο ψηλότερες κορυφές του βουνού.

Σε λίγη ώρα θα φτάσουμε σε ένα αλπικό λιβάδι, ενώ ευθεία βρίσκεται ένα μεγάλο διάσελο. Πλησιάζοντας το διάσελο, η κορυφή βρίσκεται στα αριστερά μας. Από εδώ και πέρα η ανάβαση είναι εύκολη και ακίνδυνη. Από την κορυφή μπορούμε να δούμε τον Ερύμανθο, τα Αροάνια Όρη, το Παναχαϊκό και άλλα γειτονικά βουνά.

Αξιοθέατα

Ο καταρράκτης του Αγίου Ταξιάρχη αποτελεί μία από τις πιο γνωστές τοποθεσίες της περιοχής. Βρίσκεται λίγο έξω από το χωριό Άνω Βλασία, κάτω από το δρόμο που ανηφορίζει προς το χωριό Λεχούρι. Μια ταμπέλα ειδοποιεί τον επισκέπτη για το σημείο, στο οποίο πρέπει να στρίψει δεξιά, ακολουθώντας έναν χωματόδρομο.

Ο καταρράκτης σχηματίζει μια μικρή λίμνη που προσφέρεται για μπάνιο, παρά τα παγωμένα νερά της. Ο ποταμός Σελινούντας είναι ιδανικός για river trekking και kayak. Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν αρκετά γραφικά χωριά, ενώ τα γειτονικά Καλάβρυτα αποτελούν δημοφιλή προορισμό, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες.

Σκι

Δεν υπάρχει χιονοδρομικό κέντρο στο Καλλιφώνι, ωστόσο σε κοντινή απόσταση, στις πλαγιές του Χελμού, λειτουργεί το χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων.