MountainsGreece

Μονοπάτι παλαιά Βίνιανη

(Μέγδοβας – Καταρράκτες Βίνιανης – Γεφύρι Βίνιανης)

Ομάδα συντήρησης, καθαρισμού και σηματοδότησης μονοπατιού: Πρόσκοποι Αμαρουσίου

Η (παλιά) Βίνιανη είναι ένας πολύ σημαντικός ιστορικός τόπος της πατρίδας μας και ταυτόχρονα ένας άγνωστος για τους περισσότερους προορισμός. Αυτό το μέρος πέρα από την αρχιτεκτονική του ομορφιά, που εντυπωσιάζει ακόμα και σήμερα, έχει πολλές κρυφές φυσικές ομορφιές και μονοπάτια για τους λάτρεις της φύσης. Κατόπιν παράκλησης ενός από τους ελάχιστους μόνιμους κατοίκους του χωριού, της κας Βούλας Σούκη, οι πρόσκοποι του Αμαρουσίου δέχτηκαν να συντηρήσουν και να σηματοδοτήσουν ένα παλιό και εγκαταλελειμμένο μονοπάτι, που ένωνε το χωριό με τον ποταμό Μέγδοβα και το πέτρινο γεφύρι της Βίνιανης. Έτσι και έγινε! Στις 23 Απριλίου 2016, βαθμοφόροι (ενήλικοι εθελοντές πρόσκοποι) και ανιχνευτές (ανήλικοι πρόσκοποι ηλικίας 15-18) του Αμαρουσίου, με εργαλεία που πρόσφεραν κάτοικοι, αλλά και ο Δήμος Αγράφων, ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν με πολύ κέφι την συντήρηση και σηματοδότηση ενός πολύ όμορφου μονοπατιού. Το μονοπάτι σε κάποια σημεία ήταν πολύ δύσβατο, ή και τελείως κλειστό, γεγονός που απαιτούσε τη διάνοιξη και τον καθαρισμό των σημείων αυτών με σκαπτικά εργαλεία, καθώς και την επαναχάραξη του σε ένα πολύ μικρό κομμάτι του, μιας και δεν ήταν δυνατό να εντοπιστεί το παλιό μονοπάτι.

Το μονοπάτι ξεκινάει από το Ιστορικό Μουσείο της Βίνιανης. Ακολουθώντας τον παλιό δρόμο του χωριού, που διασχίζει την ανατολική πλευρά του, συναντάς κάθετα σε αυτόν τον κεντρικό χωματόδρομο του χωριού. Στο σημείο αυτό βρίσκεται μια μεγάλη ξύλινη πινακίδα, που δείχνει την πορεία του μονοπατιού. Το μονοπάτι συνεχίζει νότια και περνά έξω από την υπαίθρια εκκλησία των Αγίων Αναργύρων. Περπατάμε νότια, κατηφορίζοντας το χωματόδρομο και ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια, ανάμεσα σε μερικά γκρεμισμένα σπίτια, για περίπου 180 μέτρα. Ο χωματόδρομος αυτός μας οδηγεί στο μονοπάτι, που βρίσκεται μέσα σε βλάστηση σε όλο σχεδόν το μήκος του. Από εδώ και πέρα το μονοπάτι είναι σχετικά σαφές και έχει κόκκινες σημάνσεις σε όλο το μήκος του. Μετά από περίπου 500 μέτρα κατηφορικής πορείας στο μονοπάτι, με ανατολική κατεύθυνση, συναντάμε ένα φυσικό ξέφωτο σαν μπαλκόνι, με μαγευτική θέα τον ποταμό Μέγδοβα και την ευρύτερη περιοχή. Στη συνέχεια, ακολουθούμε το μονοπάτι με κατεύθυνση νοτιοανατολική, για περίπου 300 μέτρα. Έπειτα, συναντάμε έναν δασικό δρόμο, στο σημείο που αυτός τελειώνει και από εκεί και πέρα το μονοπάτι συνεχίζει, αποτελώντας την προέκταση του. Από εκεί και πέρα το μονοπάτι περνάει μέσα από ιδιόκτητα χωράφια και καταλήγει στην κοίτη του ποταμού Μέγδοβα. Παρόλο που σε περιόδους βροχοπτώσεων η στάθμη του ποταμού ανυψώνεται, στο σημείο αυτό είναι καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου σχετικά ορμητικός και χρειάζεται λίγη προσοχή αν αποφασίσετε να κάνετε βουτιά στα πραγματικά κρύα νερά του! Από το σημείο αυτό και πέρα δεν υπάρχει σαφές μονοπάτι, αλλά ακολουθούμε την ροή του ποταμού.

Σε μεγάλο μέρος της διαδρομής είναι εφικτό να περπατήσουμε σε υποτυπώδες μονοπάτι, στην δεξιά (ακολουθώντας την ροή) όχθη του ποταμού, αλλά σε μερικά σημεία θα κληθούμε να βρέξουμε τα πόδια μας μέχρι τα γόνατα. Στα 300 μέτρα, στο δεξί μας χέρι, θα αντικρίσουμε τους καταρράκτες της Βίνιανης. Στο σημείο αυτό αξίζει μια στάση, ώστε να απολαύσετε τους όμορφους καταρράκτες. Είναι 3 καταρράκτες, με τον μεγαλύτερο να φτάνει τα 30 μέτρα. Βγαίνοντας πάλι στην όχθη του ποταμού, ακολουθούμε την ροή του και μετά από μια στροφή (στα 250 μέτρα πορείας) ο ποταμός συνεχίζει ευθεία για άλλα 350 μέτρα και φτάνει στο πανέμορφο και καλά διατηρημένο πέτρινο γεφύρι της Βίνιανης.

Στο γεφύρι της Βίνιανης φτάνει και δασικός δρόμος ο οποίος ενδείκνυται μόνο για αγροτικά οχήματα ή 4Χ4. Ο χωματόδρομος, από το γεφύρι έως τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο (λίγο έξω από το χωρίο), είναι περίπου 2,5 χιλιόμετρα.

Το μονοπάτι από την παλιά Βίνιανη έως τον ποταμό Μέγδοβα είναι βατό και εύκολο, συνολικού μήκους 1,5 χλμ και διάρκειας περίπου 45 λεπτών για έναν μέσο πεζοπόρο. Η συνέχεια μέχρι το γεφύρι της Βίνιανης είναι περίπου 1 χιλιόμετρο, αλλά λόγω του ότι η διαδρομή συνεχίζει κατά μήκος της όχθης του ποταμού και απαιτεί πιο προσεκτικό περπάτημα, χρειαζόμαστε τουλάχιστον 1 ώρα.

Το χαρτογραφημένο κομμάτι με GPS που επισυνάπτεται (η χαρτογράφηση έγινε τον Οκτώβριο 2016) περιλαμβάνει το μονοπάτι από το χωριό έως τον ποταμό και πίσω. Στην επιστροφή, όπως φαίνεται, ακολουθήσαμε μια μικρή παράκαμψη, την οποία προτείνουμε σε όποιον θέλει λίγη περισσότερη περιπέτεια. Στο σημείο που συναντήσαμε τον δασικό δρόμο, αντί για αριστερά (όπως ήρθαμε), πήγαμε δεξιά ακολουθώντας τον δασικό για περίπου 200 μέτρα. Στην συνέχεια μπήκαμε αριστερά (έχετε το νου σας για σημάδι) μέσα σε ένα κατάφυτο σκοτεινό δασάκι, που μοιάζει βγαλμένο από ταινίες του κινηματογράφου, περνώντας με μικρή δυσκολία ανάμεσα στα δέντρα και ακολουθώντας τα σημάδια που ανηφορίζουν. Μετά από περίπου 100 μέτρα βγαίνουμε εκ νέου στο αρχικό
μονοπάτι, το οποίο μας οδηγεί προς το χωριό.