MountainsGreece

Πάνειο

Με υψόμετρο που αγγίζει τα 648μ. το Πάνειο είναι το ψηλότερο βουνό στα Μεσόγεια και βρίσκεται ανάμεσα στην Κερατέα και τα Καλύβια. Είναι ορατό από ένα μεγάλο μέρος της παραλιακής, ενώ φαίνεται από την Υμηττό και την Πεντέλη. Η μεγαλύτερή του έκταση καταλαμβάνεται από μακία βλάστηση, κυρίως από πουρνάρια, θυμάρι και αγριολούλουδα. Στη βορινή του πλευρά υπάρχουν αρκετά πεύκα. Πριν από μερικά χρόνια μια μεγάλη πυρκαγιά κατέκαψε σχεδόν όλο το βουνό με αποτέλεσμα να δεχθεί μεγάλο πλήγμα το δάσος που υπήρχε περιμετρικά του. Τα τελευταία χρόνια και μετά από εκτεταμένη αναδάσωση φαίνεται ότι υπάρχει ελπίδα να ανακάμψει η περιοχή.

Το όνομα του βουνού δόθηκε προς τιμή του θεού Πάνα. Στα ΝΑ του βουνού ανακαλύφθηκε μια σπηλιά στην οποία βρέθηκαν ευρήματα που συμβόλιζαν τον Πάνα και τις Νύμφες τα οποία φυλάσσονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας.

Για να ανέβει κάποιος στο βουνό θα πρέπει να ακολουθήσει τον δρόμο που βρίσκεται ανάμεσα στα Καλύβια και στην Κερατέα. Η νότια πλευρά του βουνού έχει την καλύτερη θέα προς την θάλασσα, ενώ η βορινή του πλευρά έχει θέα προς το αεροδρόμιο των Σπάτων, τον Υμηττό και την Πεντέλη.

Ο ασφάλτινος δρόμος φτάνει μέχρι την κορυφή του βουνού η οποία όμως είναι κατειλημμένη από κεραίες. Ένα μέρος του δρόμου είναι φτιαγμένο από τσιμέντο. Για τους ποδηλάτες που έχουν αγωνιστικά ποδήλατα (κούρσες), καλό είναι γνωρίζουν ότι οι κραδασμοί στο τσιμέντο μπορεί να τους προκαλέσουν πρόβλημα. Επίσης η κλίση του δρόμου σε πολλά σημεία είναι πολύ απότομη. H απόσταση μέχρι την κορυφή δεν είναι μεγάλη χωρίς να σημαίνει ότι η ανάβαση δεν είναι επίπονη.

Για να ανέβουμε με τα πόδια μπορούμε να ανηφορίσουμε από τη νότια πλευρά όπου η βλάστηση είναι πιο αραιή και μας επιτρέπει να περπατάμε ανάμεσα στους θάμνους.

Πεζοπορική διαδρομή

Για να φτάσουμε στην βάση του βουνού πρέπει να ακολουθήσουμε την λεωφόρο Αναβύσσου μέσα από τα Καλύβια. Όταν φτάσουμε στην διασταύρωση με την λεωφόρο Καλυβίων θα συνεχίσουμε αριστερά προς την Ανάβυσσο. Μετά από 2,6χλμ. θα δούμε την οδό Θαλείας στο αριστερό μας χέρι. Στρίβουμε αριστερά και οδηγούμε σχεδόν μέχρι το τέλος του δρόμου. Λίγο πριν τελειώσει η οδός θα βρούμε έναν χωμάτινο δρόμο στα αριστερά μας. Τον ακολουθούμε περνώντας ανάμεσα από χωράφια μέχρι το σημείο που σταματάει.

Λίγο παρακάτω και αριστερά βρίσκεται ένα ρέμα. Ακολουθούμε τον μισογκρεμισμένο δρόμο για να περάσουμε από την αριστερή του πλευρά. Αφού βγούμε απέναντι βλέπουμε το μονοπάτι που διανοίχτηκε για την αναδάσωση. Το ακολουθούμε με στόχο να βγούμε στο πάνω μέρος του ρέματος κινούμενοι πάντα αριστερά του.

Περπατάμε ανάμεσα στις γούρνες που ανοίχτηκαν για να φυτευτούν τα νέα δεντράκια. Σύντομα στα αριστερά μας θα δούμε μια γραμμή από βράχους με ύψος περίπου πέντε μέτρα. Συνεχίζουμε δεξιά τους μέχρι να βγούμε πιο ψηλά. Περνάμε μέσα από ένα μικρό ρέμα και λίγο πιο μετά από ένα ακόμη και συνεχίζουμε προς τα δεξιά.

Φτάνοντας στο τέλος του ρέματος θα βγούμε σε ένα πλάτωμα με μικρή κλίση. Αρκετά πιο πάνω διακρίνουμε το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία ενώ αριστερά και πιο μακριά φαίνεται η κορυφή με τις κεραίες. Εμείς συνεχίζουμε προς τα πάνω για να βγούμε στο εκκλησάκι.

Περνάμε πάνω από τα κορμοδέματα και σύντομα φτάνουμε στο εκκλησάκι. Από εδώ θα δούμε και τον ασφάλτινο δρόμο που ανηφορίζει από την βόρεια πλευρά. Πλέον μπορούμε να κινηθούμε προς τα αριστερά ακολουθώντας τον δρόμο μέχρι την κορυφή ή να πάμε προς τα δεξιά ακολουθώντας την κορυφογραμμή που οδηγεί ανατολικά.

Εάν επιλέξουμε να κινηθούμε προς την κορυφή θα δούμε ένα σπιτάκι στο οποίο μπορούμε να ξεκουραστούμε ακόμη και να διανυκτερεύσουμε το βράδυ. Εάν κινηθούμε δεξιά επιλέγοντας την κορυφογραμμή το τοπίο είναι πιο άγριο. Μπορούμε να φτάσουμε μέχρι τον σιδερένιο σταυρό και να συνεχίσουμε μέχρι το στρατόπεδο που βρίσκεται αρκετά πιο μακριά.

Η διαδρομή μέχρι την κορυφή με επιστροφή διαρκεί περίπου δύο ώρες.