MountainsGreece

Πεντέλη

Η Πεντέλη βρίσκεται βόρεια από το κέντρο της Αθήνας και ξεχωρίζει από μακριά εξαιτίας των λατομείων, που έχουν αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στις πλαγιές του. Τα τελευταία χρόνια εκτός από τις καταστροφικές πυρκαγιές δέχθηκε μεγάλο πλήγμα και από την ανεξέλεγκτη δόμηση. Έχει καεί κατ’ εξακολούθηση ενώ η χαριστική βολή δόθηκε το 2009. Πίσω από το βουνό υπάρχουν ακόμη ενεργά λατομεία εξόρυξης του φημισμένου μαρμάρου Διονύσου, που σιγά σιγά εξαφανίζουν μεγάλο μέρος του.

Ανατολικά, η Πεντέλη βρέχεται από τον Κόλπο των Πεταλιών. Πολλοί Αθηναίοι έχουν τα εξοχικά τους στους πρόποδες του βουνού, ενώ από την πλευρά της πόλης έχουν χτιστεί πολλές μόνιμες κατοικίες. Παρά την κακοποίηση της φύσης, η πανίδα με κάποιο τρόπο κατάφερε να επιβιώσει. Υπάρχουν ακόμα λαγοί, πέρδικες, αλεπούδες κ.α. Καλύτερη εποχή να επισκεφτεί κάποιος το βουνό είναι η άνοιξη που ανθίζουν τα λουλούδια. Καθώς έχουν σωθεί ελάχιστα δέντρα, τις καλοκαιρινές ζεστές μέρες η παραμονή στο βουνό είναι δύσκολη.

Κορυφή

1.109μ.

Αποστάσεις

Αθήνα: 12χλμ.

Θεσσαλονίκη: 515χλμ.

Καταφύγια

Δεν υπάρχουν καταφύγια στο βουνό.

Προτεινόμενη διαδρομή

Δροσιά – λατομεία Διονύσου – κορυφογραμμή βουνού

Φτάνουμε οδικός στο δρόμο που συνδέει τη Δροσιά με τη Νέα Μάκρη (λεωφόρος Διονύσου). Ανηφορίζουμε και στρίβουμε δεξιά στην οδό Αμαρυάδων. Το μονοπάτι ξεκινάει στο τέλος της οδού, δίπλα σε μια κατοικία με πισίνα. Ακολουθούμε το μονοπάτι μέσα από πυκνό δάσος. Τα δέντρα αν και μικρά σε μέγεθος προσφέρουν σκιά στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής.

Στην πορεία μας συναντάμε τρία εξωκλήσια. Τον Προφήτη Ηλία, τον Άγιο Νικήτα και τον Άγιο Λουκά. Το μονοπάτι είναι ευκρινές και μόνο σε ένα σημείο διακλαδώνεται και συνεχίζει αριστερά. Εμείς προχωράμε δεξιά. Φτάνοντας στον Άγιο Λουκά βγαίνουμε σε ένα μεγάλο ξέφωτο. Εδώ υπάρχει η δεύτερη διακλάδωση. Το μονοπάτι συνεχίζει αριστερά προς τα λατομεία Διονύσου, και ευθεία προς τα πάνω, με κατεύθυνση την κορυφογραμμή του βουνού. Εμείς συνεχίζουμε αριστερά μέχρι να βγούμε στα λατομεία.

Για να γυρίσουμε από τα λατομεία ακολουθούμε το ίδιο μονοπάτι προς τα πίσω και όταν φτάσουμε στον Άγιο Λουκά συνεχίζουμε προς τα πάνω. Το μονοπάτι σε λίγη ώρα ανοίγει αρκετά και μοιάζει με χαλασμένο δασικό δρόμο. Χαρακτηριστικό του μονοπατιού είναι οι πέτρες που βρίσκονται μέσα σε αυτό.

Όσο ανηφορίζουμε το δάσος σβήνει και αντικαθίσταται από χαμηλή θαμνώδη βλάστηση. Εμφανή είναι και τα σημάδια από την τελευταία πυρκαγιά. Στο τέλος της διαδρομής φτάνουμε σε μια στάνη. Αριστερά μας βρίσκεται η κορυφή του βουνού και δεξιά ένα ακόμη εξωκλήσι. Για να γυρίσουμε ακολουθούμε το ίδιο μονοπάτι.

Η διαδρομή διαρκεί λιγότερο από δυο ώρες.

Δεύτερη επιλογή

Από την πλατεία της Παλαιάς Πεντέλης (Αγία Τριάδα) μπορούμε να κατηφορίσουμε την οδό Λάμπη Σουβαλιώτη και σε περίπου 100 μέτρα να στρίψουμε δεξιά στο δασικό δρόμο. Ακολουθούμε το δρόμο και όταν φτάσουμε στο γεφυράκι με το ρέμα και τα πλατάνια θα δούμε την είσοδο του μονοπατιού στα δεξιά μας (ακριβώς μετά το γεφύρι). Υπάρχει σήμανση σε μια πέτρα (κόκκινη πατούσα). Μπαίνουμε στο μονοπάτι και λίγο παραπάνω φτάνουμε ξανά σε δασικό δρόμο. Πάμε για λίγο αριστερά και ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι. Από εδώ η διαδρομή ανηφορίζει ήπια ανάμεσα από πεύκα. Παραπάνω θα συναντήσουμε άλλο ένα δασικό δρόμο. Και εδώ περνάμε απέναντι και συνεχίζουμε. Λίγο πιο ψηλά το μονοπάτι καταλήγει σε παλιό μικρό δρόμο. Εκεί πάμε αριστερά και το ακολουθούμε μέχρι τη σπηλιά Νταβέλη. Η διαδρομή είναι εύκολη. Από τη σπηλιά για να βγούμε στην κορυφή κινούμαστε δεξιά ακολουθώντας τις μωβ βούλες που υπάρχουν πάνω στις πέτρες. Στην αρχή περπατάμε πάνω σε δασικό δρόμο ο οποίος λίγο πιο ψηλά στενεύει και γίνεται ξανά μονοπάτι. Περνάμε ανάμεσα από παλιά λατομεία και μισογκρεμισμένα σπιτάκια. Η διαδρομή μπερδεύει λιγάκι αλλά αν βλέπουμε τα σημάδια θα βγούμε μέχρι την κορυφογραμμή του βουνού.

Ιστορικά στοιχεία

Από τα λατομεία του βουνού- γνωστού ως Πεντελικό Όρος- προέρχεται το μάρμαρο με το οποίο χτίστηκε η Ακρόπολη και πολλά ακόμα εντός και εκτός Αττικής. Η σπηλιά του Νταβέλη αποτέλεσε τόπο λατρείας του θεού Πάνα για αρκετούς αιώνες, όμως πήρε το σημερινό όνομα της από τον περιβόητο ληστή, που λέγεται ότι την χρησιμοποιούσε ως κρησφύγετο.

Αξιοθέατα

Για όσους ασχολούνται με την αναρρίχηση προτείνεται μια βόλτα στη σπηλιά του Νταβέλη. Υπάρχουν αρκετές αναρριχητικές διαδρομές αλλά οι περισσότερες είναι δύσκολες. Άλλο ένα γνωστό αναρριχητικό πεδίο είναι οι Συμπληγάδες.

Τα παλιά λατομεία Διονύσου έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, αυτά που περιγράφονται στην πεζοπορική διαδρομή.

Πίσω από το βουνό βρίσκεται η λίμνη του Μαραθώνα. Δυστυχώς η φωτιά πέρασε και από εδώ αλλάζοντας το τοπίο, όμως η περιοχή παραμένει όμορφη. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται ο τύμβος του Μαραθώνα, όπου δόθηκε η θρυλική μάχη του Μαραθώνα το 490 π.Χ.

Σκι

Δεν υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα στην Αττική.