MountainsGreece

Φεγγάρι – Σάος

Πλησιάζοντας τη Σαμοθράκη με το καράβι από Αλεξανδρούπολη, αντικρύζεις πρώτα τον ορεινό όγκο ενός από τα πιο ιδιαίτερα ελληνικά βουνά που κυριολεκτικά καταλαμβάνει όλο το νησί. Γνωστό για την άγρια ομορφιά του, το όρος Φεγγάρι (Σάος), διαθέτει δέκα φαράγγια, τα οποία διασχίζονται μόνο με ειδικό εξοπλισμό. Ωστόσο, η κορυφή προσεγγίζεται και από ηπιότερα μονοπάτια- τα πιο βατά βρίσκονται στη βόρεια πλευρά, ενώ όσοι επιθυμούν να εξερευνήσουν τις νότιες πλαγιές καλό είναι να έχουν μαζί τους κάποιον με καλή γνώση της περιοχής.

Στο βόρειο και σαφώς πιο πολυσύχναστο κομμάτι του βουνού λειτουργούν δύο δημοτικά κάμπινγκ, ενώ αρκετός κόσμος κατασκηνώνει πλάι στα ποτάμια και τους εντυπωσιακούς καταράκτες των φαραγγιών. Ο μεγαλύτερος καταρράκτης, στο φαράγγι του Φονιά, έχει ύψος 83μ. Πάντως, το ελεύθερο κάμπινγκ είναι παράνομο, όπως και σε ολόκληρη τη χώρα, και κατά καιρούς η αστυνομία κάνει επιδρομές στις πιο δημοφιλείς θέσεις κατασκήνωσης.

Αν και το νησί δεν φημίζεται για τις όμορφες παραλίες του, έχει πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη, ειδικά σε όσους αρέσουν να συνδυάζουν τις διακοπές τους με εξορμήσεις στη φύση. Εξάλλου, αντί για μπάνιο στη θάλασσα, οι περισσότεροι παραθεριστές καταφεύγουν στις δεκάδες “βάθρες” των φαραγγιών. Ο τουρισμός δεν έχει καταφέρει να αλλοιώσει το ύφος του νησιού, και οι κάτοικοι του παραμένουν ιδιαίτερα φιλόξενοι.

Πεζοπορικά, το νησί προσφέρει ένα πλήθος μονοπατιών που φτάνουν μέχρι την κορυφή και διασχίζουν το βουνό από άκρη σε άκρη. Το καλοκαίρι η κορυφή του Φεγγαριού συχνά σκεπάζεται από τα σύννεφα και οι ξαφνικές μπόρες είναι συνήθες φαινόμενο. Το χειμώνα τα πράγματα αγριεύουν, αφού το βουνό είναι εκτεθειμένο στους βοριάδες και συγκεντρώνει πολύ χιόνι. Μαρτυρίες ηλικιωμένων κατοίκων αναφέρουν ότι κάποιες χρονιές για να μετακινηθούν πηδούσαν από στέγη σε στέγη εξαιτίας του χιονιού.

Κορυφή

1.611μ.

Αποστάσεις

Αθήνα: 800χλμ.

Θεσσαλονίκη: 301χλμ.

Καταφύγια

Δεν υπάρχουν οργανωμένα ορειβατικά καταφύγια στο βουνό.

Προτεινόμενη διαδρομή

Θέρμα – Φεγγάρι (κορυφή): Ξεκινάμε την πορεία μας από το χωριό Θέρμα. Ανηφορίζουμε ανάμεσα από τις ταβέρνες του χωριού και στο τέλος των μαγαζιών ακολουθούμε το τσιμεντένιο δρομάκι, που φεύγει για το δάσος. Αργότερα συνεχίζουμε σε χωματόδρομο και φτάνουμε σε διασταύρωση συναντώντας μια δεξαμενή στο αριστερό μας χέρι. Προχωράμε αριστερά στο χωματόδρομο και σε λίγη ώρα, εκεί που ο δρόμος αρχίζει να κατηφορίζει, βρίσκουμε μικρό μονοπάτι στο δεξί μας χέρι. Στην είσοδο του μονοπατιού υπάρχει κούκος που μας ειδοποιεί για την ύπαρξή του.

Στα πρώτα του μέτρα το μονοπάτι είναι αρκετά στενό και διακρίνεται δύσκολα, αλλά αργότερα πλαταίνει και βρίσκουμε σήμανση (Ε6), που μας οδηγεί μέχρι την κορυφή. Συνεχίζοντας περνάμε από πυκνό θαμνώνα. Τους καλοκαιρινούς μήνες που έχει ζέστη, το συγκεκριμένο κομμάτι της διαδρομής τρομάζει γιατί δεν υπάρχει καθόλου σκιά. Ωστόσο λίγο παραπάνω μπαίνουμε σε δάσος.

Συνεχίζουμε την πορεία μας με δεξιά κατεύθυνση μέχρι που φτάνουμε στα πρώτα δέντρα. Το πυκνό δάσος με τις αιωνόβιες βελανιδιές προσφέρει δροσιά και σκιά, ενώ το μπλε της θάλασσας στο βάθος δένει αρμονικά με το πράσινο του βουνού. Η πορεία μας από εδώ γίνεται πιο απότομη και κουραστική. Συνεχίζουμε με κατεύθυνση τις κορυφές του βουνού και στο τέλος του δάσους στρίβουμε αριστερά. Από εδώ το τοπίο γίνεται υποαλπικό και δεν ξανασυναντάμε σκιά μέχρι την κορυφή. Σε μια μικρή χαράδρα ανάμεσα σε βράχια συναντάμε πηγή η οποία έχει νερό και τους καλοκαιρινούς μήνες. Ωστόσο είναι λίγο δύσκολο να γεμίσουμε τα παγούρια με ασφάλεια αποφεύγοντας τους μικροοργανισμούς. Συνεχίζουμε αριστερά, έχοντας τις κορυφές στα δεξιά μας. Σύντομα βρίσκουμε το τελικό μονοπάτι που θα μας οδηγήσει στην κορυφή, στρίβουμε δεξιά και ξεκινάμε το τελευταίο και δύσκολο κομμάτι.

Κοντά στην κορυφογραμμή το τοπίο γίνεται βραχώδες. Κινούμαστε προς τα αριστερά μέχρι το πρώτο τριγωνομετρικό σημάδι. Αυτή είναι η μία από τις τρεις ψηλές κορυφές- η ψηλότερη όμως είναι η μεσαία, που προσεγγίζουμε αμέσως μετά. Για όσους θέλουν να κάνουν ένα μπάνιο ψηλά στο βουνό, κάτω από την κορυφή υπάρχουν μερικές βάθρες. Αρκεί να κατηφορίσουμε προς την χαράδρα που υπάρχει ακριβώς από κάτω με κατεύθυνση τα Θέρμα, διασχίζοντας την πλαγιά με τις φτέρες και σύντομα θα βρεθούμε σε μικρό ποταμάκι. Τον Αύγουστο, πάντως, το νερό είναι λιγοστό και όχι τόσο καθαρό. Από εκεί για να βρούμε το μονοπάτι τις επιστροφής αρκεί να κατευθυνθούμε προς τα αριστερά.

Ιστορικά στοιχεία

Μολονότι ουδέποτε υπήρξε πόλη ιδιαίτερης πολιτικής ή οικονομικής σημασίας, η αρχαία Σαμοθράκη ήταν γνωστή σε ολόκληρο τον Ελλαδικό χώρο για το Ιερό των Μεγάλων Θεών- χώρος διεξαγωγής των θρυλικών Καβείριων Μυστηρίων, για τα οποία μέχρι στιγμής γνωρίζουμε ελάχιστα. Σύμφωνα με έναν αρχαίο μύθο, ο Ποσειδώνας παρακολούθησε ολόκληρο τον Τρωϊκό πόλεμο από την κορυφή του όρους Σάος.

Το διάσημο ακέφαλο άγαλμα της φτερωτής Νίκης, ύψους 2,5 μέτρων, εντοπίστηκε στο Ιερό από τον Γάλλο αρχαιολόγο Charles Champoiseau και θεωρείται ότι πιθανότατα τοποθετήθηκε εκεί από τους Ρόδιους, μετά από τη νικηφόρο ναυμαχία τους ενάντια στο στόλο του Αντίοχου Γ’, βασιλιά της Συρίας (191-190 π.Χ). Σήμερα, το άγαλμα εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι, ενώ ένα αντίγραφο φυλάσσεται στο Μουσείο της Παλαιόπολης, δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο.

Τα τελευταία 2.500 χιλιάδες χρόνια, το νησί έχει κατακτηθεί αμέτρητες φορές από τους Πέρσες, τους Αθηναίους, τους Μακεδόνες, τους Ρωμαίους, τους Βενετούς, τους Οθωμανούς, ακόμα και τους Βουλγάρους για ένα σύντομο διάστημα εν μέσω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Αξιοθέατα

Εκτός από τα φαράγγια με τους καταρράκτες, αξίζει οπωσδήποτε μια επίσκεψη στο καταπράσινο χωριό Θέρμα, καθώς και τη Χώρα του νησιού με το ερειπωμένο κάστρο της και τα παραδοσιακά σπίτια της, χτισμένα αμφιθεατρικά στην πλαγιά του βουνού. Οιι λάτρεις της ιστορίας σίγουρα θα απολαύσουν μια περιήγηση στην ερημική Αρχαία Πόλη (Παλαιόπολη) και το θρυλικό Ιερό των Μεγάλων Θεών, αλλά και τις υστεροβυζαντινές οχυρώσεις στο Φονιά, την Παλαιόπολη και τη Χώρα.

Σκι

Η Σαμοθράκη δεν διαθέτει χιονοδρομικά κέντρα.