MountainsGreece

Σμόλικας

Δεύτερο ψηλότερο βουνό της Ελλάδας, ο Σμόλικας γειτονεύει τη Βασιλίτσα και την Τύμφη (Γκαμήλα), ενώ λίγο βορειότερα βρίσκεται ο Γράμμος. Όλη η περιοχή θεωρείται ύψιστης οικολογικής σημασίας και, λόγω της περιορισμένης ανθρώπινης παρέμβασης, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα καταφύγια άγριας ζωής στην Ελλάδα.

Στις πλαγιές του συναντάμε μαύρη πεύκη, ρόμπολα, οξιές, έλατα, αλλά και ποικιλία φυλοβόλλων δέντρων. Στη σκιά τους βρίσκουν καταφύγιο ζαρκάδια, λύκοι, αρκούδες, πολλά είδη πτηνών και ερπετά. Κοντά στην υψηλότερη κορφή του Σμόλικα βρίσκεται η δρακόλιμνη, μια από τις λίγοστές αλπικές λίμνες της χώρας και τόπος κατοικίας του προστατευόμενου αλπικού τρίτωνα- ένα σπάνιο αμφίβιο μήκους 8 έως 12 εκ. που μοιάζει με μικροσκοπικό δράκο.

Το βουνό διασχίζουν αρκετά ορειβατικά μονοπάτια που ξεκινούν από τα γύρω χωριά, ενώ για να πάρει κάποιος μια καλή γεύση από τις ομορφιές του χρειάζεται πάνω από δύο μέρες. Το χειμώνα, η ανάβαση είναι αρκετά δύσκολη και εξαιτίας της συχνής και έντονης χιονόπτωσης απαιτείται ειδικός εξοπλισμός και ιδιαίτερη προσοχή. Το καλοκαίρι η ανάβαση στο βουνό είναι πιο εύκολη αλλά οι συχνές καταιγίδες δημιουργούν κινδύνους.

Αποστάσεις

Αθήνα: 417χλμ.

Θεσσαλονίκη: 193χλμ.

Κορυφή

2631μ.

Καταφύγια

Καταφύγιο Σμόλικα (πάνω από το χωριό Παλαιοσέλλι): τηλ.698 176 6031

Προτεινόμενη διαδρομή

Σαμαρίνα – Μπογδάνι – Σκάλα (πρώτη κορυφή Μόσιας)

Φτάνουμε στην Σαμαρίνα και συνεχίζουμε ανηφορίζοντας από το κέντρο του χωριού προς το γήπεδο ποδοσφαίρου, το οποίο βρίσκεται πάνω και δεξιά από τα τελευταία σπίτια. Το μονοπάτι ξεκινάει δίπλα από κιόσκι. Η σήμανση είναι πολύ καλή και μας οδηγεί κατευθείαν στην καρδιά του δάσους. Σε αυτό το σημείο της διαδρομής συναντούμε μικτό δάσος με τα αειθαλή δέντρα να είναι σαφώς περισσότερα. Σύντομα βλέπουμε και λίγα έλατα. Το δέντρο όμως που επικρατεί είναι το πεύκο.

Η σήμανση μας οδηγεί σε πηγή αφού περάσουμε δυο μικρά ξέφωτα, ενώ σε λίγη ώρα ξεπροβάλλει μπροστά μας η αλπική ζώνη. Το μονοπάτι ανηφορίζει διασχίζοντας δύο λούκια με το δεύτερο να είναι λίγο απότομο. Αργότερα η κλίση του μονοπατιού μειώνεται, ενώ πλέον τα ορειβατικά σημάδια σβήνουν και αντικαθιστούνται από μεταλικούς στύλους οι οποίοι μας οδηγούν σε όλο το μήκος της διαδρομής. Αριστερά μας έχουμε την κορυφή Τσεκούρας και δεξιά την κορυφή Μπογδάνι.

Εμείς έχουμε σαν στόχο να φτάσουμε στο διάσελο που υπάρχει ανάμεσα από τις δύο αυτές κορυφές στο βάθος αριστερά. Φτάνοντας στο διάσελο συνεχίζουμε δεξιά. Το μονοπάτι τραβερσάρει αριστερά από την κορυφή Μπογδάνι και μας οδηγεί στην άλλη πλευρά του βουνού. Από εδώ βλέπουμε τα βουνά της Αλβανίας και τον Γράμμο.

Η πορεία μας συνεχίζει αριστερά στη ράχη με κατεύθυνση προς τις κορυφές της Μόσιας τις οποίες και βλέπουμε. Στη συνέχεια κερδίζουμε ύψος και δεξιά στο βάθος εμφανίζεται η ψηλότερη κορυφή του βουνού καθώς και η κορυφογραμμή που θα πρέπει να διασχίσει κανείς για να φτάσει εκεί.

Πριν την τοποθεσία “σκάλα” το μονοπάτι περνάει ανάμεσα από βράχια, ενώ σε αυτό το σημείο οι μεταλικοί στύλοι έχουν πέσει στο έδαφος. Η πορεία μας όμως είναι εύκολη και ακόμη και σε περίπτωση που χάσουμε το μονοπάτι πάλι θα βγούμε στο σωστό σημείο. Αρκεί να ακολουθήσουμε πιστά τη ράχη. Σύντομα φτάνουμε σε οροπέδιο ενώ μπροστά μας φαίνεται και το πρώτο τριγωνομετρικό.

Φτάνοντας στην κορυφή μπορούμε να δούμε τα γύρω βουνά, με την Τύμφη να ξεχωρίζει, ενώ χαμηλότερα και ανατολικά φαίνεται και η λίμνη Μόσια, η οποία τον χειμώνα καλύπτεται τελείως από τα χιόνια. Εδώ η διαδρομή μας τελειώνει.

Σε περίπτωση που κάποιος θέλει να συνεχίσει προς την ψηλότερη κορυφή, θα πρέπει να κινηθεί δεξιά από την τοποθεσία που βρισκόμαστε, κατηφορίζοντας την πλαγιά “σκάλα” και στην συνέχεια να ανηφορίσει προς το διάσελο δεξιά από την δεύτερη κορυφή Μόσια.

Η πορεία διαρκεί περίπου 7 ώρες με επιστροφή, ανάλογα βέβαια και με τις συνθήκες που επικρατούν στο βουνό.

Ιστορικά στοιχεία

Σύμφωνα με έναν τοπικό μύθο, στις δρακόλιμνες του Σμόλικα και της Τύμφης κατοικούσαν δύο δράκοι, οι οποίοι πάλευαν μεταξύ τους πετώντας πέτρες ο ένας στον άλλον. Ακόμα και σήμερα, η δρακόλιμνη του Σμόλικα έχει άσπρες πέτρες στην όχθη της και μαύρες στο βυθό, ενώ στην Τύμφη συμβαίνει το αντίθετο.

Ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι ο δράκος του Σμόλικα μεταμορφωνόταν σε κριάρι για να ξεγελάσει τα πρόβατα της περιοχής. Εκείνα, ανύποπτα, τον ακολουθούσαν στη λίμνη, όπου τα κατασπάραζε. Γι’αυτό οι τσοπάνηδες δεν βόσκουν πια τα κοπάδια τους κοντά στις όχθες της.

Αξιοθέατα

Χτισμένη σε υψόμετρο 1400 μ., η Σαμαρίνα είναι το ψηλότερο χωριό της Ελλάδας και ένα από τα ομορφότερα της περιοχής. Περιηγηθείτε στα καλντερίμια και τα παραδοσιακά πετρόχτιστα σπίτια του, κάνοντας μια στάση για να επισκεφθείτε το λαογραφικό μουσείο και τις παλιές εκκλησίες- όπως αυτήν του Αγίου Αθανασίου, που χρονολογείται στο 1840. Ορειβατικά μονοπάτια ξεκινούν, επίσης, από τα πιο απομονωμένα χωριά Αγία Παρασκευή και Παλιοσέλι, στα βόρεια και νότια του βουνού αντίστοιχα.

Σκι

Δεν υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα στο Σμόλικα, όμως το βουνό προτείνεται για ορειβατικό σκι. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται το χιονοδρομικό κέντρο Βασιλίτσας.