MountainsGreece

Χελιδόνα Μονοπάτι Αηλιάδων

Η Χελιδόνα βρίσκεται στην Ευρυτανία νοτιότερα από το όρος Βελούχι (Τυμφρηστός). Ανατολικά συνορεύει με την Καλιακούδα. Η ευρύτερη περιοχή είναι ορεινή με πολλά απόκρημνα μέρη και προσφέρεται για πεζοπορία και χειμερινά αθλήματα. Από την κορυφή της Χελιδόνας μπορούμε να δούμε τα Άγραφα, τα Τζουμέρκα όπως και μερικές ακόμη κορυφές της Πίνδου. Ακόμη φαίνεται η Γκιώνα και άλλα βουνά. Ορατή είναι και η τεχνητή λίμνη Κρεμαστών. Οι περισσότερες αναβάσεις ξεκινούν από το Παλαιό Μικρό Χωριό. Από το κέντρο του χωριού ξεκινάει η κλασική διαδρομή όπως και η δεύτερη πιο γνωστή διαδρομή αυτή των Αηλιάδων. Στους Αηλιάδες περπατάμε στην κορυφογραμμή της Χελιδόνας και αυτό είναι που κάνει την πορεία πιο εντυπωσιακή και όμορφη.

Περιγραφή διαδρομής

Φτάνουμε στο χωριό και κινούμαστε προς το τέλος του ασφάλτινου δρόμου εκεί που βρίσκεται μια πετρόχτιστη εκκλησία. Αφήνουμε το αυτοκίνητο και ακολουθούμε το δασικό δρόμο. Περπατάμε προς το εκκλησάκι του Αγίου Σώστη. Υπάρχει ταμπέλα στην αρχή της διαδρομής που μας δείχνει τη σωστή πορεία. Λίγο παραπάνω θα συναντήσουμε μια ταμπέλα που γράφει προς μνημείο Εθνομαρτύρων. Εμείς παραμένουμε στον κύριο δασικό δρόμο και δεν πάμε δεξιά. Αφού αφήσουμε τα τελευταία σπίτια που είναι χτισμένα μέσα στο δάσος σύντομα φτάνουμε στο εκκλησάκι του Αγίου Σώστη όπου σταματάει ο δρόμος. Το μονοπάτι βρίσκεται στα δεξιά μας ενώ υπάρχει σήμανση με σπρέι.

Για αρκετή ώρα κινούμαστε παράλληλα με την κορυφογραμμή αρκετά πιο χαμηλά από αυτή. Θα πρέπει να δείξουμε προσοχή στα σήματα όπως και στο σημείο που στρίβουμε δεξιά. Καλό είναι να έχουμε ένα χάρτη η μια εφαρμογή στο κινητό για να δούμε τη σωστή κατεύθυνση.

Αφού στρίψουμε δεξιά περπατάμε σε πλαγιά με ήπια κλίση και φτάνουμε στο ψηλότερο σημείο. Πλέον βρισκόμαστε στην κορυφογραμμή του βουνού. Από εκεί συνεχίζουμε αριστερά περπατώντας πάνω στην κορυφογραμμή. Στην αρχή η διαδρομή είναι εύκολη. Ανεβαίνουμε την απότομη πλαγιά και βλέπουμε απέναντι το πρώτο βράχινο πέρασμα. Πηγαίνουμε προς τα βράχια και περνάμε από δεξιά. Έπειτα περπατάμε πάνω στα βράχια μέχρι την άκρη. Κοιτάζοντας χαμηλά μπορεί για λίγο να νομίσουμε ότι έχουμε κάνει κάποιο λάθος. Η διαδρομή όμως συνεχίζει προς την απότομη κατηφόρα. Με μεγάλη προσοχή κατηφορίζουμε και λίγο πριν βγούμε στο διάσελο πάμε αριστερά. Η πλαγιά είναι πολύ απότομη.

Η διαδρομή πλέον συνεχίζεται στο αλπικό κομμάτι. Σύντομα θα δούμε μια ακόμη απότομη πλαγιά, μεγαλύτερη και δυσκολότερη από την προηγούμενη. Ανεβαίνουμε ακολουθώντας τη σήμανση η οποία μας οδηγεί λοξά δεξιά. “Εμείς αφήσαμε τα σήματα και συνεχίσαμε ευθεία για να περάσουμε από το πιο απότομο κομμάτι”. Η πλαγιά γλιστράει και θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας. Υπάρχουν σαθρά σημεία με πέτρες που κουνιούνται. Σε κάθε βήμα θα πρέπει να ελέγχουμε που πατάμε και τι πιάνουμε.

Μετά το δύσκολο ανέβασμα θα δούμε μια ακόμη απότομη κορφούλα. Εδώ συνεχίζουμε από την αριστερή πλευρά. Σε περίπτωση που θέλουμε να κάνουμε κανονικά την κόψη θα πρέπει να έχουμε μαζί μας ένα σχοινί και κάποια υλικά αναρρίχησης. Τα βράχια είναι 3ου με 4ου βαθμού δυσκολίας και στη συνέχεια ακολουθεί ένα ραπέλ. Πιθανότατα κάποιοι αναρριχητές θα μπορούν να κάνουν το πέρασμα χωρίς ασφάλειες αλλά υπάρχει πάντα η πιθανότητα να υπάρξει ατύχημα.

Εμείς κινηθήκαμε από αριστερά μια που δεν είχαμε υλικά ασφάλισης. Και αυτή όμως η επιλογή χρειάζεται λίγη προσοχή. Η τραβέρσα διασχίζει μια απότομη πλαγιά και ειδικά σε ένα σημείο γλιστράει. Αφού περάσουμε και αυτό το κομμάτι πλέον μένει μια τελευταία ανηφόρα μέχρι την κορυφή.

Στην επιστροφή γυρνάμε από την κλασική διαδρομή. Κατηφορίζουμε την απότομη πλαγιά με κατεύθυνση το διάσελο στα δυτικά και βλέπουμε τα σημάδια στα δεξιά μας. Από το διάσελο η πορεία είναι εύκολη. Κινούμαστε ακολουθώντας το κίτρινο σπρέι και φτάνουμε στο δάσος. Το μονοπάτι μας βγάζει σε μια πηγή πάνω σε δασικό δρόμο. Η πηγή έχει νερό χειμώνα καλοκαίρι. Στη συνέχεια πάμε αριστερά και σε λίγα μέτρα θα δούμε το μονοπάτι στα δεξιά του δρόμου. Η πορεία συνεχίζει μέσα σε όμορφο δάσος με έλατα. Θα ξανασυναντήσουμε το δασικό δρόμο και άλλες φορές. Το μονοπάτι συνεχίζει πάντα απέναντι.

Φτάνοντας αρκετά πιο χαμηλά το μονοπάτι σταματάει και πάμε δεξιά στο δασικό δρόμο για να φτάσουμε ξανά στο χωριό από όπου ξεκινήσαμε.

Πληροφορίες

– Η κυκλική διαδρομή διαρκεί περίπου 8 ώρες.

– Η πορεία μπορεί να γίνει και αντίστροφα. Εμείς προτιμήσαμε να ξεκινήσουμε από τον Άγιο Σώστη.

– Εάν φτάσετε βράδυ μπορείτε να κατασκηνώσετε στην τοποθεσία “Πλάτωμα Νικολού”. Βρίσκεται στο δασικό δρόμο προς το εκκλησάκι του Αγίου Σώστη στα αριστερά μας. Υπάρχει ταμπέλα με την ονομασία της περιοχής και το μέρος χωράει πολλές σκηνές. Μέχρι εκεί πηγαίνει και κανονικό αμάξι χωρίς πρόβλημα. Άλλο ένα πλάτωμα βρίσκεται στο πάνω μέρος του χωριού. Δεν έχει κάποια ονομασία αλλά έχει μια ταμπέλα που γράφει πάρκινγκ.

– Δεν υπάρχει νερό στην κορυφογραμμή του βουνού. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να έχουμε γεμάτα παγούρια.

– Η διαδρομή χρειάζεται κάποια εμπειρία και δεν είναι ότι καλύτερο για αρχάριους/ες. Το μεγαλύτερο κομμάτι της διαδρομής περπατιέται εύκολα αλλά τα απότομα σημεία μάλλον θα φανούν δύσκολα σε αρκετό κόσμο.

Κείμενο – φωτογραφίες – βίντεο: Πάνος Μπαμπαλούκας

Θέα προς τις πλαγιές της ΚαλιακούδαςΜονοπάτι πριν την κορυφογραμμήΔιαδρομήΘέα προς το επόμενο ανέβασμαΘέα δυτικάΒελούχι (Τυμφρηστός)Σημείο της διαδρομήςΤο πρώτο βράχινο πέρασμαΘέαΠρώτο απότομο πέρασμαΑπότομο πέρασμαΠρος την απότομη κατάβασηΑλπική βλάστησηΣτο βάθος διακρίνεται η δεύτερη απότομη ανάβασηΠλαγιάΗ δεύτερη απότομη ανάβασηΗ απότομη πλαγιάΣημείο της διαδρομήςΣημείο της διαδρομήςΑπότομη πλαγιάΠρος το αλπικόΣημείο της διαδρομήςΑλπικόΤρίτο απότομο πέρασμα. Περνάμε από αριστεράΗ τραβέρσαΗ τραβέρσαΑπότομο σημείο της τραβέρσαςΗ μικρή κορυφή που αποφύγαμεΑλπικόΤεχνητή λίμνη ΚρεμαστώνΘέα προς το βοράΗ κατάβαση από την κορυφήΘέα βόρειαΗ κατάβαση προς το δάσος από το κλασικό μονοπάτι